Hantera påminnelseavgifter

Utforska hur du som småföretagare kan hantera påminnelseavgifter på ett effektivt sätt
Enkel fakturering med fakturan.nu

Påminnelse

Påminnelser är en del av den vanliga faktureringscykeln för företag och hjälper till att påminna kunder om uteblivna betalningar. En faktura är en kredit som du har gett ut till din kund för en redan såld vara eller utfärdad tjänst och efter förfallodagen kan du ta ut en påminnelseavgift för att täcka den administrativa kostnaden av att skicka ut en påminnelse. Denna guide ger en översikt över de grundläggande aspekterna av att skicka påminnelser för att du ska kunna hitta balansen mellan att upprätthålla en god kundrelation och att säkerställa att betalningen når dig.

När och hur skickas påminnelseavgifter?

Påminnelseavgifter bör skickas när en faktura inte betalas inom den avtalade betalningstiden. Det är viktigt att din påminnelse innehåller information om den ursprungliga fakturan, inklusive fakturadatum och förfallodatum samt storleken på den tillkommande avgiften. Det bör också tydligt framgå vad den totala skulden är inklusive påminnelseavgiften så att kunden enkelt kan betala rätt belopp.

Avgiftsbelopp för påminnelser

Som företagare har du rätt till att ta ut en påminnelseavgift på 60 kronor. Om du inte har något avtal med din kund om ränta för sen betalning kan du från förfallodagen lägga till en standardränta på fakturan. Standardräntan är Riksbankens referensränta plus åtta procent. Referensräntan varierar och sätts av Riksbanken varje år den 1 januari och 1 juli. Du kan även skriva ett avtal med köparen om ett annat belopp för betalningspåminnelse eller ränta som då börjar gälla från förfallodagen.

Du kan läsa mer om gällande lagstiftning och standarder när det gäller storleken på påminnelseavgifter och räntan på verksamt.se via denna länk.

Rekommendationer vid utebliven betalning

Om betalning uteblir trots påminnelse, är det rekommenderat att vänta en rimlig tid innan ytterligare åtgärder vidtas. Det är vanligt att man ger kunden minst 5 – 15 dagar på att betala påminnelsen. Efter det kan du överväga att lämna ärendet till ett inkassoföretag eller vidta rättsliga åtgärder, beroende på situationen och gällande lagar.

Fakturaservice

Automatisering av påminnelsehanteringen minskar arbetsbelastningen och ger dig mer tid att fokusera på din kärnverksamhet. När du använder vår fakturaservice - Auto Mode - behöver du endast skicka fakturan till kunden. Det innebär att betalningsavstämning, påminnelser och inkasso hanteras automatiskt, vilket sparar dig tid och resurser.

Läs mer om vår fakturaservice Auto Mode genom att klicka här.

Fakturamall clean
Fakturamall foxy
Fakturamall urban
Alltid 3 fakturor i månaden gratis
Förenkla din fakturering redan idag. Du är igång på ett par minuter.
Vid fortsatt användning av webbplatsen godkänner ni våra kakor.